Als copywriter word ik regelmatig betrokken bij de bouw van nieuwe websites. En je kan er donder op zeggen dat er gediscussieerd gaat worden of er wel of niet een blog op de site moet komen. Of een nieuwsrubriek. Wat is eigenlijk het verschil? En waarom zou je dat überhaupt willen?

Wat is een blog?

Bloggers zijn vrij om te schrijven over alles wat ze bezig houden. Nog een opvallend kenmerk is de informele schrijfstijl. Bloggers hebben een eigen schrijfstijl die consequent wordt gebruikt, zodat lezers ze gaan herkennen.
Een blog wordt onder andere gebruikt om interactie uit te lokken. Daarom krijg je vaak de mogelijkheid om een reactie te geven op het artikel.

Wat is een nieuwsartikel?

Een nieuwsartikel heeft een zakelijke tone-of-voice. De schrijver schrijft in de ‘wij’ vorm en de onderwerpen zijn actueel en/of neutraal. De lezer heeft geen mogelijkheid een reactie achter te laten op het bericht.

Formeel of informeel?

Een blog geeft jouw bedrijf een persoonlijk gezicht. Maar ben je onderdeel van een grote organisatie, dan is het plaatsen van nieuwsberichten een betere keuze. De vraag of je met bloggen hoger scoort dan met het plaatsen van nieuwsberichten, is echter niet makkelijk te beantwoorden. Evenals hoe vaak je een nieuwsbericht of blog moet schrijven. In dit artikel ga ik uit van B2B bedrijven. Zijn jouw klanten de consument, dan gelden er weer andere regels.

Waarom zou ik een blog of nieuwsbericht schrijven?

Dat is een hele goede vraag. Kort door de bocht:
–   vindbaarheid op Google
–   autoriteit opbouwen
–   branding
–   meer traffic naar je website etc.
In een volgende blog kom ik hier uitgebreid op terug.

Advies nodig?

Talloze ondernemers worstelen met het schrijven van hun nieuwsberichten of blogartikelen. Uiteindelijk laten ze het maar achterwege. Hierdoor lopen ze meer mis dan hen lief is.
Herkenbaar? Lees meer over een blog laten schrijven.

Vraag me gerust om advies. Mijn peptalk doet wonderen 😉.